올해로 한국-이탈리아 수교 140주년을 맞는다. 이탈리아무역공사(ITA, Italian Trade Agency)는 해외무역을 촉진하기 위한 정부기관으로 이탈리아 중소기업의 해외진출을 돕는데 큰 역할을 하고 있다. ITA 서울무역관은 이번 ‘KIEMSTA 2024’에 이탈리아 국가관을 통해 이탈리아 업체 참가를 적극 지원하고 있다. ITA 서울무역관의 Ferdinando Gueli 관장을 만나 한-이 수교 140주년을 맞아 ITA의 역할과 앞으로의 계획을 들어봤다.
양국 농업 발전 위한 ‘협력강화’ 필요
△ ITA는 이탈리아 정부의 에이전시이다. 이탈리아 기업들의 해외시장 개척을 위한 무역거래를 촉진하고 지원하는 역할을 맡고 있으며, 전 세계 80개국 이상에서 활동을 하고 있다. 한국은 아시아의 핵심적인 시장으로 다양한 산업에서 비즈니스 협력이 이뤄지고 있으며, 농기계분야 또한 중요한 부분을 차지하고 있다. ITA는 한국과 이탈리아의 농기계분야 협력을 강화하기 위해 매년 B2B, B2C 등의 다양한 프로모션 이벤트들을 개최하고 있다. 또한, 6개월마다 이탈리아 신기술, 신제품의 업데이트를 통해 자동화, 자율주행 등의 하이테크 기술들 소개를 통해 양국의 기업들이 협력할 수 있는 기회를 제공하고 있다.
글로벌 농업환경은 물론 한국의 농업환경도 급속하게 변하고 있다. 인구감소 및 농업인력의 부족은 당면한 큰 문제이기도 하다. 농기계 분야는 이러한 문제들을 해결할 수 있는 솔루션들을 제공할 수 있다. 또한, 양국의 농업 발전을 위한 협력관계를 발전시키고 당면 현안들을 함께 풀어갈 수 있을 것으로 생각된다. 특히 이탈리아는 농기계 분야에 있어서 오랜 역사와 경험을 가지고 발전시켜 왔기 때문에 좀 더 수월한 해결방법과 노하우를 제공할 수 있을 것으로 생각된다. 한국-이탈리아 수교 140주년을 맞아 양국간의 농기계 협력관계가 더욱 확대되고 발전되기를 희망한다.
<On-site Interview>
◇ Ferdinand Gueli / Director of Seoul Office, ITA
This year marks the 140th anniversary of the establishment of diplomatic ties between Korea and Italy. Italian Trade Agency (ITA) is a government agency to promote overseas trade and is playing a major role in helping small and medium-sized Italian companies advance into overseas markets. ITA Seoul Office is actively supporting Italian companies to participate in KIEMSTA 2024 through the Italian government office. This is what ITA is doing and its future plans are for the 140th anniversary of the establishment of diplomatic ties between Korea and Italy, with Ferdinand Gueli, director of Seoul Office, ITA.
Need to 'strengthen cooperation' for agricultural development between the two countries
△ ITA is an agency of the Italian government. It is responsible for facilitating and supporting trade transactions for Italian companies to pioneer overseas markets, and is active in more than 80 countries around the world. As a core market in Asia, Korea is conducting business cooperation in various industries, and the agricultural machinery sector is also an important part. ITA holds various promotion events such as B2B and B2C every year to strengthen cooperation between Korea and Italy in the agricultural machinery sector. In addition, new Italian technologies and new products are updated every six months to introduce high-tech technologies such as automation and autonomous driving, providing an opportunity for companies in both countries to cooperate.
Not only the global agricultural environment, but also the agricultural environment in Korea is changing rapidly. Population decline and lack of agricultural manpower are also big problems at hand. The agricultural machinery field can provide solutions to solve these problems. In addition, it is thought that the cooperative relationship for the agricultural development of the two countries can be developed and the pending issues can be solved together. In particular, since Italy has developed the field of agricultural machinery with a long history and experience, it is thought that it will be able to provide easier solutions and know-how. Marking the 140th anniversary of diplomatic relations between Korea and Italy, we hope that the cooperative relationship between agricultural machinery between the two countries will be further expanded and developed.
<Daegu = Reporter Sang-jin Jeong>
■ 현장인터뷰 Ⅱ 【Fabio Ricci / 이탈리아농기계제조업협회 부국장】
이탈리아농기계제조업협회(FederUnacoma)는 한국농기계공업협동조합(KAMICO)과 업무협력을 맺고 자국 박람회에 국가관으로 참가하고 있다. 이번 KIEMSTA에는 이탈리아 완제품·부품 8개사가 참가한다. 이탈리아 국가관 참가를 총괄 지휘하고 있는 파비오 리치 이탈리아농기계제조업협회 부국장을 만나 이탈리아 농기계의 해외협력과 KIEMSTA가 국제박람회로 성장하기 위해 필요한 부분에 대해 들어봤다.
정부주도의 ‘디지털 전환’이 효과적
△ 농업인구의 고령화는 많은 선진 경제권의 도전 과제이다. 자동화·로봇 기술은 노동력 부족을 완화하고 농업의 효율성을 높일 수 있는 솔루션이다. 이러한 신기술을 관리하는 교육은 중요한 역할을 하며, 디지털 솔루션에 익숙한 젊은 농업인을 양성하는 정책은 정부주도로 이뤄져야 한다. 이탈리아 정부는 지난 3년간 농업의 디지털 전환을 촉진하고 농업의 지속가능성과 생산성을 높이면서도 환경을 보호할 수 있는 인센티브 정책인 ‘농업 4.0’ 시행을 통해 화학비료와 물을 절약하고 로봇공학, 첨단기계, 센서 등의 신기술을 보급에 공을 들였다. 이를 통해 2023년에 2022년 대비 19% 증가한 25억 유로의 생산성을 나타냈으며, 2023년 이탈리아 농장의 72%가 적어도 하나의 농업 4.0 솔루션을 채택하고 있다. 이탈리아는 이러한 경험과 노하우를 바탕으로 해외 기업과 기술협력을 강화하고 있다.
KIEMSTA가 국제적 특성을 높이기 위해서는 우선 구체적인 커뮤니케이션 계획과 디지털 마케팅 전략을 실행해야 한다. 영어로 된 전시 웹사이트 콘텐츠는 외국 참관객에게는 관심을 불러일으키는 일종의 ‘명함’인 셈이다. 이와 함께 해외전시회의 적극적인 참가와 외국 바이어와 언론인을 초청하는 것 또한 전시회를 홍보하는데 유효한 솔루션이 될 것이다. <정상진 기자>
<On-site Interview>
◇ Fabio Ricci / Deputy Director of FederUnacoma
FederUnacoma has formed a business cooperation with the Korea Agricultural Machinery Industry Cooperative (KAMICO) to participate in the country's exhibition as a national pavilion. Eight Italian finished products and parts companies will participate in KIEMSTA. I met with Fabio Ricci, deputy director of FederUnacoma, who is in charge of the participation of the Italian national pavilion, and heard about the overseas cooperation of Italian agricultural machinery and what KIEMSTA needs to grow into an international exhibition.
Government-led 'Digital Transformation' Is Effective
△ The aging of the agricultural population is a challenge for many advanced economies. Automation and robot technology are solutions that can alleviate labor shortages and increase agricultural efficiency. Education that manages these new technologies plays an important role, and policies to cultivate young farmers who are familiar with digital solutions should be led by the government. Over the past three years, the Italian government has implemented ‘Agriculture 4.0’, an incentive policy that can promote the digital transformation of agriculture and increase agricultural sustainability and productivity while protecting the environment, to save chemical fertilizers and water, and to disseminate new technologies such as robotics, advanced machinery, and sensors. This resulted in a productivity increase of €2.5 billion in 2023 compared to 2022, with 72% of Italian farms adopting at least one Agriculture 4.0 solution. Italy is strengthening technical cooperation with foreign companies based on these experiences and know-how.
In order for KIEMSTA to enhance its international characteristics, it must first implement specific communication plans and digital marketing strategies. The contents of the exhibition website in English are a kind of 'business card' that arouses interest in foreign visitors. Along with this, active participation in overseas exhibitions and inviting foreign buyers and journalists will be effective solutions for promoting the exhibition.
<Daegu = Reporter Sang-jin Jeong>
정상진 jsj1234@alnews.co.kr